Nieuws

Advent: hoe werken we hieraan in de klassen?

Op de hele wereld wordt kerstmis gevierd. Het lijkt er dan op dat al die verschillen op de wereld zoals religieuze, etnische, culturele en sociale grenzen, voor even worden vergeten. Het is blijkbaar het moment om op zoek te gaan wat ons bindt. Mensen lijken heel even van goede wil en verlangen naar vrede en warmte. Voor even willen we de ruzies en de conflicten in de wereld vergeten.

Waarom nu juist met kerst? Het lijkt erop dat wij mensen soms een aansporing nodig hebben, een feest, een ritueel, een verhaal. Net als in het kerstverhaal waarin de engelen vertellen over de geboorte van Jezus. verkondigen de engelen de geboorte. De herders horen hoe mooi de engelen zingen over de hemel voor mensen hier op aarde die uit zijn op vrede. In de komende adventtijd gaan de klassen over dit thema aan het werk.

Als je van goede wil bent, ben je bereid om het goede te doen en je wilt er het beste van maken. Maar die goede wil is niet vanzelfsprekend: daar moet je wel wat voor doen. Daarom gaan de kinderen de komende weken aan de slag met de betekenis van een achttal begrippen. Ze ontdekken wat samenwerking, vreugde, zachtmoedigheid, creativiteit, rechtvaardigheid, vredelievendheid, vertrouwen, bescheidenheid en toewijding inhouden. Deze begrippen staan centraal in alle verhalen van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw.

 In de onderbouw en middenbouw ontmoeten we de speelman. Hij wil niet langer in de boze stad blijven. De vriendschap is uit de stad verdwenen. Speelman staat op de berg. Hij kijkt naar de stad. ‘Brrrr’, denkt speelman, ‘wat ziet de stad er grijs uit’. Dat komt omdat de mensen altijd ruzie maken. Hij draait zich om en loopt weg. Dan komt Bo hard aangelopen: ‘Hier, je speeldoosje.’ Dat speeldoosje is stuk. Speelman vertelt Bo dat hij vertrekt. Het speeldoosje hoeft niet mee, want er is toch niemand die kerst wil vieren. Speelman trekt de wereld in. Hoe het verhaal afloopt? Zou hij Bo vergeten of toch niet… ?

In de bovenbouw staat een verhaal over de stad Goedewille centraal. Het is een ander verhaal dan in de middenbouw en onderbouw. In Goedewille leven de mensen langs elkaar heen en willen niets meer samen doen. De stad is saai en kaal. In die stad woont Nadin. Hij wil dit jaar graag kerstmis vieren. Nadin gaat op stap in een oude knalrode jas. De mensen kijken hem na. Maar dat kan Nadin niets schelen. Net buiten de stad had hij een groene klimplant gezien. Die had hij nodig voor zijn plan. Hij neemt een schaar uit de la en gaat op weg naar de groene klimplant. Nadin begint te knippen. Nadat hij een paar takken had weggeknipt ontdekt hij dat de klimplant ergens overheen is gegroeid. Dat is een wegwijzer! Daarop staat de

naam van zijn stad in sierlijke letters: ‘Goedewille’. Dat heeft vast wat te betekenen, denkt Nadin. Hij gaat op onderzoek uit…

 Op kerstavond werkt Arjen als verpleegkundige in het ziekenhuis en verzorgt een Syrische vluchteling. Arjen kan het niet over zijn hart verkrijgen om hem alleen te laten. Maar dan appen zijn dochters. Ze hebben het kerstdiner klaar. Arjen neemt afscheid van de man en gaat op weg naar huis. Of toch niet…

Terug naar het nieuwsoverzicht

Luizencontrole

Op school zijn er moeders actief die kinderen controleren op hoofdluis. Wat doen ze precies? Dat kunt u lezen in de folder. Op onze school zijn  richtlijnen opgesteld in het geval van hoofdluis. Deze kunt u hier lezen.